اولین موزه مردم شناسی استان البرز در نظرآباد افتتاح خواهد شد

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی نظرآباد :
اولین موزه مردم شناسی استان البرز در نظرآباد افتتاح خواهد شد

الهام السادات موسوی راد
خبرنگار

رییس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی نظرآباد در این خصوص اظهار داشت : آسیاب مهدی آباد در شهرستان نظرآباد و مربوط به اواخر دوره‌ قاجار است که تا سال‌ 1350 شمسی از آن استفاده می‌‌شده است و بعدها توسط آقای رحمان میرقاسمی به اداره میراث فرهنگی واگذار شده است.
مهدی کاظمی تصریح کرد : این آسیاب از بخش‌های مختلفی مانند راهرو ورودی، اتاق‌های انبار طرفین راهرو، محل قرارگیری سنگ‌های آسیاب و تنوره یا استخر آب برای ایجاد فشار به منظور چرخاندن سنگ‌ها تشكیل شده است. این بنا دارای پوشش سقفی بسیار زیبایی است كه در آن از آجرهای ختایی استفاده شده است .آسیاب مهدی‌آباد تنها نمونه آسیاب‌های عهد قاجار در این منطقه محسوب می‌شود كه بزرگی و ارتفاع آن در استان البرز منحصر به فرد گزارش شده است. مرمت سازی آسیاب آبی به اتمام رسیده و در حال تجهیز شدن است. این اثر به عنوان اولین موزه مردم شناسی استان البرز در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

کاظمی در بخش دیگری از سخنانش آموزش رایگان صنایع دستی در این شهرستان را یکی از اقدامات ویژه اداره میراث فرهنگی شهرستان نظرآباد برشمرد و افزود : این آموزش ها در ۱۴ رشته ی مختلف اعم از چرم کیف و کفش، مینا کاری، قلم زنی ، بافتنی سنتی و … بوده است.

وی افزود : کلاس های آموزشی در ۳ ترم مقدماتی، متوسط و پیشرفته برگزار شده که در پایان به هنرجویان گواهی پایان دوره داده می شود. هرساله ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر تحت آموزش قرار میگیرند.این کلاس ها در مرکز آموزش سپاه تشکیل می شود.
این مسئول در ادامه گفت : حمایت از صنعتگران از دیگر اقدامات اداره میراث فرهنگی است و بدین منظور فروشگاه صنایع دستی در طبقه هم کف اداره کل برای فروش صنایع به بهره برداری رسیده است.
همچنین امید است با کمک شهرداری و شورای شهر نظرآباد بازارچه دائمی نیز تاسیس شود.
در سال ۹۸ بر اساس یک نظرسنجی در استان البرز نظرآباد رتبه اول را در گردشگری کسب کرد و حدود ۷۰ هزار نفر از تپه ازبکی و تالاب صالحیه بازدید کرده اند.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

معادله رو حل کنید *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.