مسئول محیط شهری سازمان پسماند کرج: ساماندهی سگ‌های بلاصاحب البرز بدون هماهنگی همه شهرستان‌ها نتیجه‌بخش نیست

مسئول محیط شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت: در کرج باید ۲۰۰ سگ بلاصاحب در هر ماه عقیم سازی شود ولی با توجه به اهمیت کنترل جمعیت این حیوانات در فضای شهری این آمار بیشتر است و در برخی ماه‌ها به ۴۰۰ قلاده هم می‌رسد.

حمزه صالحی با اشاره به اینکه در حال حاضر دو پناهگاه نگهداری از سگ‌های بلاصاحب در کرج فعال است، اظهار کرد: یکی از این مراکز در حلقه دره و دیگری در باغستان است که هر کدام ظرفیت نگهداری از ۵۰۰ قلاده سگ را دارند.

مسئول محیط شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج ادامه داد: در هر یک از این مرکز یک دامپزشک، یک تکنسین و چهار پرسنل برای حفظ و نگهداری فضای پناهگاه و غذارسانی به سگ‌ها فعالیت دارند.

وی با اشاره به نحوه غذارسانی به سگ‌های این مراکز گفت: روزانه ۵۰۰ کیلوگرم غذا در هر یک از این پناهگاه‌ها توزیع می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: طبق دستورالعمل وزارت کشور ما وظیفه داریم سگ‌های بلاصاحب را از مناطق مختلف کرج جمع آوری و به این مراکز انتقال دهیم و بعد از عقیم سازی مجددا در محل قبل خود رها کنیم.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه ساکنین برخی مناطق از تعداد بالای سگ‌های بلاصاحب در محل خود گلایه دارند و شکایت‌ها در این خصوص زیاد است، گاه مجبور می‌شویم سگ‌هایی که از یک محل یا محدوده جمع آوری کرده‌ایم را در مناطق دیگر رهاسازی کنیم.

صالحی افزود: سگ‌هایی که جمع آوری می‌شوند در مرحله اول به پناهگاه انتقال داده شده و بعد از معاینه به بخش قرنطینه منتقل می‌شوند تا از لحاظ سلامت مورد بررسی قرار بگیرند.

وی گفت: اگر سگ‌ها مشکلی نداشته باشند عقیم سازی و برای ۲۰ روز به فضای فنس دار پناهگاه انتقال داده می‌شوند و پس از گذراندن این مدت، مجددا به محلی که جمع آوری شده بوند بازگردانده می‌شوند.

مسئول محیط شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت: البته برخی سگ‌ها که ممکن است بیماری غیرقابل درمانی داشته باشند و سایر سگ‌ها را نیز درگیر کنند و در چنین شرایطی به تشخیص دامپزشک یوتانایز می‌شوند.

وی گفت: البته با توجه به حساسیت‌های حامیان حیوانات و مسائل انسانی، آمار یوتانایزهایی که در سال انجام می‌شود بسیار پایین است.

صالحی با اشاره به تعداد سگ‌هایی که ماهانه عقیم سازی می‌شوند، تصریح کرد: طبق قرارداد، باید ۲۰۰ سگ بلاصاحب در هر ماه عقیم سازی شود ولی با توجه به اهمیت کنترل جمعیت این حیوانات در فضای شهری این آمار بیشتر است و در برخی ماه‌ها به ۴۰۰ قلاده هم می‌رسد.

وی افزود: برنامه عقیم سازی سگ‌های بلاصاحب در برنامه‌ای میان مدت اثر بخش است و به کاهش جمعیت آنها در کرج منجر می‌شود به همین دلیل شهروندان باید صبور باشند و نباید انتظار داشته باشند، با اولین تماس تلفنی دیگر خبری از سگ‌های بلاصاحب در محله‌ای که زندگی می‌کنند، نباشد.

صالحی تاکید کرد: در حال حاضر بیشترین شکایات شهروندان در خصوص تجمع سگ‌های بلاصاحب مربوط به منطقه ۳ است و دلیل اصلی آن همجواری این منطقه با چهارباغ است.

این مسئول تصریح کرد: در تلاشیم طرح جمع آوری سگ‌های بلاصاحب در کل استان توسط یک پیمانکار و به صورت یکپارچه انجام شود چون تا زمانی که شهرستان‌های استان در این خصوص با هم هماهنگ نباشند، ساماندهی به درستی نتیجه نمی‌دهد.

وی گفت: سگ‌ها در حال تردد هستند و اگر برنامه عقیم سازی در شهرستانی به خوبی اجرایی نشود، وضعیت کرج هم تغییر محسوسی نخواهد کرد و هدفگذاری برای کاهش جمعیت سگ‌های بلاصاحب آن طور که باید و شاید محقق نمی‌شود. / ایسنا

Leave A Reply

Your email address will not be published.

معادله رو حل کنید *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.